Conversie optimalisatie

Conversie optimalisatie

Je hebt een prachtige website die bezoekers aantrekt. Toch blijkt het moeilijker dan gedacht om de conversies op je website te vergroten. Met conversie optimalisatie analyseren we het gedrag van de bezoekers en optimaliseren we de paden die nodig zijn om jouw gewenste conversie makkelijker te bereiken. Het optimaliseren van conversies gaat hand in hand met de gebruikservaring van website bezoekers. 

✔️ Groei in conversies 

✔️ Geoptimaliseerde ervaring op je website

✔️A/B testen met content, pagina’s en triggers

✔️ Visuele heatmap en opnamen van website gebruikers

Wat is Conversie optimalisatie?

Conversie optimalisatie is niets anders dan het verbeteren van de gebruikservaring van je website. Een goede website ervaring vergroot immers het aantal conversies. Conversies zijn acties op een website. Het type conversie hangt af van je doelstelling. Enkele voorbeelden van conversies zijn: 

– inschrijving voor een nieuwsbrief of invullen van een formulier;
– downloaden van content zoals een white paper, product demo, intake gesprek, enzovoorts;
– een aankoop doen of starten van een proefperiode / trail;

In theorie wilt iedere ondernemer de bezoeker zo snel mogelijk laten converteren. In de praktijk zien we dan ook vaak verkorte en vaak te korte conversiepaden, waardoor de bezoeker na enkele contactmomenten al wordt verzocht een actie uit te voeren. Wij kijken naar de fase waarin de bezoeker zit en passen hier onze strategie op aan. Een veel voorkomende fout is dat nieuwe bezoekers landen op een pagina zonder (voor hun) relevante content, waardoor het gros van de bezoekers direct weer de website verlaat. 

Hoe ik je help met Conversie optimalisatie?

Website doelstelling bepalen

Website doelstelling(en) bepalen

In onze eerste kennismaking bepalen we welk(e) doel(en) jij met je website wilt behalen.

Website knelpunten vaststellen

Huidige knelpunten vaststellen

Hoe gebruiksvriendelijk is je website eigenlijk? We analyseren en brengen het voor je in kaart.

Verbeterpunten bepalen

Verbeterpunten bepalen

Ik breng een op maat gemaakt advies uit en stellen onze test procedure vast

Optimalisatie test uitvoeren en analyseren

We testen voor een bepaalde periode en besluiten wat werkt én wat vooral niet. De resultaten verwerken we direct op de website.

Hoe kan ik beginnen met conversie optimalisatie?

Stap 1: onderzoek de data

Een snelle blik in Google analytics laat je zien op welke pagina bezoekers afhaken en de website verlaten. Het is goed om de route naar je website te analyseren. Zo kan een advertentie informatie bevatten die de bezoeker op de pagina erna niet kan terugvinden. Ook een 404 waarschuwing kan ervoor zorgen dat veel bezoekers de pagina verlaten. Is er nog steeds een grote groep afhakers? Filter de bezoekers dan eens op apparaat of browser. Het kan zijn dat een specifiek(e) browser of apparaat niet wordt ondersteund en dat de pagina hierop niet goed wordt weergegeven. 

Ook een tool als Hotjar geeft je inzicht in het gedrag van gebruikers op je website. De tool is gratis en geeft je een visuele weergave van het klik en scroll gedrag. Bovendien kun je met Hotjar video opnames maken, zodat je een heleboel kwaliteit data kan inwinnen. Zo zijn deze video analyses erg waardevol om te bekijken hoe lang bezoekers bezig zijn met het invullen van een formulier of het vinden van specifieke content op je website. 

In tegenstelling tot Google Analytics kun je met Hotjar geen doelgroepen segmenteren, waardoor alle bezoekers in feite op één hoop worden gegooid. Gebruik daarom altijd een combinatie van tools. 

Stap 2: testen en experimenteren

Zodra je weet waar bezoekers afhaken is het van belang te starten met optimaliseren. Helaas is dit makkelijker gezegd dan gedaan. Zo kan de fout op een pagina zo klein zijn als de keuze voor een bepaald lettertype of afbeelding en zo groot zijn als een niet werkend formulier. Wat de exacte fout ook is, met conversie optimalisatie is het echt belangrijk om met zoveel mogelijk oplossingen te experimenteren. Deze vorm van A/B testen geeft inzicht in welke content op je website of pagina zorgt voor de gewenste actie. 

Haal méér uit je website bezoekers

Verander afhakers in blijvers! Neem contact op en ontvang mijn eerste advies gratis.

Wat is het voordeel van een externe conversie specialist?

Het voordeel van een externe conversie specialist is dat hij/zij alleen focust op het verbeteren van de website ervaring van huidige website gebruikers. De praktijk wijst uit dat veel bedrijven hameren op acquisitie en re-marketing, waardoor de (organische) bezoeker een beetje wordt vergeten. Bezoekers op je website, zijn dus al in je winkel dus is de kans het grootst dat deze bezoekers ook converteren. 

Een conversie specialist heeft ervaring met best-practices. In de praktijk zien we dat een succesformule voor meerdere bedrijven tot succes kan leiden. Het toevoegen of verwijderen van content, verkorten van een formulier of het verlengen van een proefabonnement zijn bekende voorbeelden van slimme optimalisaties, waar een expert je mee kan helpen. 

Voorkom torenhoge acquisitie kosten

en haal meer uit je huidige website bezoekers